Na celém světě je momentálně nezvyklý klid a ticho. Prázdnější jsou ulice, obchody i silnice. Situace, která nastala je pro nás všechny nová a my se snažíme s ní co nejlépe vypořádat.
Dodržujeme bezpečnostní opatření, která nám ale komplikují běžný život. Nejvíce asi práci. Někteří z nás nemohou pracovat vůbec, jiní šťastlivci mohou využívat alespoň práci z domova (homeoffice), další dochází do zaměstnání a respektují zvýšenou opatrnost.
Naše zdravotnictví prochází zátěžovým testem. Pracovníci v první linii to mají opravdu těžké a za jejich pracovní nasazení jim patří naše velké díky.
Školství také prožívá těžkou zkoušku. De-facto poprvé v historii se setkává se situací, kdy ředitelé byli nuceni ze dne na den uzavřít školy na dobu neurčitou. Děti a studenti z toho mají zřejmě radost, ale rodiče si ke své práci a běžným starostem, zkouší ještě novou roli učitelů. Nový koronavirus ochromil dění ve všech odvětvích. Lidé nyní nemohou osobně spolupracovat.
Nabízí se tedy otázka: „Jsme na sobě opravdu fyzicky závislí?“
V této moderní době, můžeme využívat informační technologie. Všichni si začínáme být vědomi toho, že se internet, VPN a celé IT, staly základní lidskou potřebou. Paradoxně nastává i čas na rozšíření stávajících informačních technologií, především pro videokonference, sdílení souborů a VPN. Ačkoliv jsme se doposud bez těchto „vymožeností“ mohli obejít, nyní se stávají hlavním pracovním nástrojem. Videohovory jsme používali, abychom pozdravili své kamarády a rodiny. Nyní kromě toho přes ně sdílíme své pracovní výtvory, prezentace, řešíme obchodní schůzky či porady. Mnoho společností více využívá cloudových služeb, nebo doposud nevyužívané funkce v již stávajících firemních aplikacích.
Během chvíle se staly notebooky a pracovní stanice nedostatkovým zbožím. Domácí internetová připojení jsou v poslední době uživateli testována, jako nikdy dřív. Ukazují se tak slabá místa, kdy doposud dostačující připojení má najednou výpadky a to nejen na straně domácí, ale i firemní.
Ve firmách se narychlo zprovozňují servery pro vzdálenou práci a za běhu se ladí plynulost aplikací. Ten, kdo nedbal na doporučení odborníků z IT ohledně průběžných investic do svých technologií, to má nyní komplikovanější. Budeme věřit, že se do budoucna poučil. Protože i bez nouzového stavu, může znovu nastat situace, kdy se tyto technologie mohou velice hodit.
Díky novým technologiím, které nám pokrok v posledních letech nabídl, je tato situace určitě lépe zvládnutelná. Dopad na provoz firem a celkovou ekonomiku, je tak menší, než tomu bylo např. před 30-ti lety. Lidé tak na sobě nemusí být fyzicky závislí, ale mohou být s ostatními v kontaktu a spolupracovat vzdáleně.
Momentálně procházíme všichni těžkým obdobím, ze kterého nakonec vyjdeme s novými poznatky. Jsem rád, že náš IT tým může v těchto chvílích pomoci uživatelům a zákazníkům. Ať už se jedná o samotnou podporu uživatelů, nebo o nasazení a vyzkoušení nových možností spolupráce.
Nouzový stav pomine, ale my jako vaše IT podpora tu pro Vás zůstaneme napořád. Abyste mohli být stále ONLINE.
Jiří Růžička